پایان نامهi– (201)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پایان نامه ها و آدرس k-thesis.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار پیشخوان خانه به‌روزرسانی‌ها 2 نوشته‌ها همه‌ی نوشته‌ها افزودن نوشته دسته‌ها برچسب‌ها بگرد و جایگزین کن! تمام گشتن ها اضافه کردن رسانه کتابخانه افزودن برگه‌ها همه‌ی برگه‌ها افزودن برگه دیدگاه‌ها 1 نمایش پوسته‌ها سفارشی‌سازی ابزارک‌ها فهرست‌ها سربرگ پس‌زمینه Random Backgrounds تنظیمات پوسته ویرایشگر افزونه‌ها افزونه‌های نصب‌شده افزودن ویرایشگر Random Banners کاربران همه کاربران افزودن شناسنامه شما ابزارها ابزارهای دردسترس درون‌ریزی برون‌بری Search & Replace تنظیمات همگانی نوشتن خواندن گفت‌و‌گو‌ها رسانه پیوندهای یکتا Shortcode any widget Auto Limit Posts Header and Footer WP Rocket XML-Sitemap Random Thumbnails کوتاه کردن پست فونت ماندگار فونت پیشخوان فونت پوسته انتقادات و پیشنهادات Related Posts تنظیمات پارسی جمع کردن فهرست درباره وردپرس پایان نامه های ایران داک 22 به‌روزرسانی پوسته 11 دیدگاه در انتظار مدیریت است تازه WP Rocket سلام 92 بیرون رفتن راهنما تنظیمات صفحه نوشته‌ی تازه Easy Image Display is supported through Patreon. If you find it useful, please consider a small donation. Thanks! | Hide Notice وردپرس پارسی فعال شد! برای کارکردن افزونه نیاز به پیکربندی آن دارید. برگه‌ی پیکربندی – بی‌خیال WP Rocket بعد از فعال یا غیرفعال سازی ویژگی یا افزونه پا کردن کش ضروری است پاک کردن کش WP Rocket: برای درست کار کردن افزونه به پیوند یکتا بروید و ساختار دلخواه را انتخاب کنید ، رفتن به پیوند یکتا عنوان را اینجا وارد کنید پیوند یکتا: http://abbas-jadidi.ir/?p=3132&preview=true تغییر پیوندهای یکتا افزودن پرونده چندرسانه‌ایدیداریمتن bilinkb-quotedelinsimgulollicodemoreبستن برچسب‌هاجهت متن سرویس وبلاگدهی وردپرسی

پایان نامه ارشد مدیریت (سایت اصلی)

نمونه سوال ارشد (تست ها)

پایان نامه ارشد حقوق (سایت اصلی)

دانلود پایان نامه ارشد -همه رشته ها

پایان نامه حسابداری (سایت اصلی)

پایان نامه ادبیات

پایان نامه برق

پایان نامه (ارشد فایل)

پایان نامه ارشد روانشناسی (بلاگ اسکای)

پایان نامه مدیریت

پایان نامه ارشد (پارسی بلاگ)

روانشناسی (لوکس بلاگ)

پایان نامه (رزبلاگ)

فروش فایل سنجش و دانش

آرتین فایل

پایان نامه (بلاگ اسکای)

پایان نامه های پارسی بلاگ 2

پایان نامه و تز (فورکیا)

پایان نامه (نیلوبلاگ)

دانلود پایان نامه ارشد مدیریت (لوکس بلاگ)

پایان نامه ارشد رشته حقوق (میهن بلاگ)

پایان نامه ارشد حقوق (بلاگ اسکای)

هما تز

دانلود پایان نامه رشته حقوق (رز بلاگ)

پایان نامه حقوق (نیلو بلاگ)

عناوین پایان نامه مدیریت

پایان نامه های حقوق (لوکس بلاگ)

پایان نامه تربیت بدنی

پایان نامه مدیریت صنعتی

پایان نامه ارشد مدیریت (بلاگ اسکای)

پایان نامه علم یار

پایان نامه روانشناسی (فورکیا)

پایان نامه ارشد

پایان نامه حقوق (رزبلاگ)

آوا فایل

دانلود پایان نامه ها (رزبلاگ 3)

دانلود متن کامل پایان نامه (رزبلاگ)

پایان نامه حقوق جزا

ارشد حقوق

بهار فایل

پایان نامه ها (پارسا بلاگ)

پایان نامه حسابداری

پایان نامه بورس

پایان نامه حسابداری دولتی

پایان نامه ها (سایت بیان)

پایان نامه مدیریت مالی

پایان نامه ارشد جغرافی (جغرافیا)

فوکا-لینک های مفید سایت دانلود

پایان نامه مدیریت انسانی

پایان نامه ارشد صنایع

پایان نامه مدیریت مالی صنعتی

پایان نامه الهیات

پایان نامه عمران

پایان نامه ارشد (میهن بلاگ)

متن کامل پایان نامه (رزبلاگ 4)

پایان نامه و تحقیق

پایان نامه مدیریت عمران

پایان نامه فرمت ورد( لوکس بلاگ)

پایان نامه ارشد ( لوکس بلاگ)

پایان نامه ارشد دانلود ( لوکس بلاگ)

دانلود پایان نامه ها (پارسا بلاگ)

پایان نامه (جوان بلاگ)

پایان نامه ارشد و کارشناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد (لاین بلاگ)

دسترسی پایان نامه ارشد

دانلود رایگان پایان نامه

تعداد واژه‌ها: 290 پیش‌نویس در زمان 2:17:43 ب.ظ ذخیره شد. تغییر وضعیت پنل: انتشار انتشار ذخیره پیش‌نویس پیش‌نمایش (باز شدن در پنجره تازه) وضعیت: پیش‌نویس ویرایش ویرایش وضعیت نمایانی: عمومی ویرایش تغییر میدان دید انتشار فوری ویرایش ویرایش تاریخ و زمان پاک کردن کش انتقال به زباله‌دانانتشار تغییر وضعیت پنل: ساختار ساختار ساختارهای نوشته استاندارد حاشیه پیوند گفتاورد تغییر وضعیت پنل: دسته‌ها دسته‌ها همه دسته‌ها بیشتر استفاده شده پایان نامه ها دسته شماره 2 + افزودن دسته تازه تغییر وضعیت پنل: برچسب‌ها برچسب‌ها افزودن برچسب افزودن برچسب‌ها را با ویرگول لاتین (,) جدا کنید انتخاب از برچسب‌های بیشتر استفاده شده تغییر وضعیت پنل: Cache Options Cache Options Activate these options on this post: Images LazyLoad Iframes & Videos LazyLoad HTML Minification CSS Minification JS Minification شبکه تحویل محتوا Note: These options aren't applied if you added this post in the "Never cache the following pages" option. تغییر وضعیت پنل: Header and Footer Header and Footer Disable top injection Disable bottom injection سپاسگزاریم از اینکه سایت خود را با وردپرس ساخته‌اید. نگارش 4.8.1 پیوند درج شد. هیچی پیدا نشد.

پایان نامهi– (201)

کلمه لاتین Pistachio که از اسم فارسی پسته( Piste یا Peste) گرفته شده است گویای این مطالب است.
برخلاف تصور سرزمین باستانی دامغان (قومس) که امروز منطقه فراموش شده ای از نظر تولید پسته در جهان می باشد به نظر می رسد که بار دیگر درخت پسته در این مرز و بوم مورد توجه قرار گرفته و دیاری که جزء مناطق پیدایش اولیه پسته می باشد و شاید اولین درختان پسته که منشاء باغات قدیمی کنونی پسته می توان به حساب آورد در قرنها پیش به ایالت قومس که مرکزیت آن شهر کهن دامغان است، منتقل شده است بر طبق گزارشات هنوز هم در برخی از نقاط این آب و خاک درختان خودروی بنه خصوصا در نواحی کوهستانی (منطقه تویه دروار و جنوب دامغان)مشاهده میشود که قبلا به صورت اهلی درآمده و تکثیر گردیده است و از آن زمان تا 20 الی 30 سال گذشته باغات کوچک بطور پراکنده در منطقه دامغان وجود داشته است واحداث باغات بزرگتر بعدازاین زمان اتفاق افتاده بطوریکه تا سال 1390 حدود 114300 هکتار باغات پسته در دامغان تکثیر پیدا نموده و این در حالی است که مساحت باغات پسته در سالهای گذشته در این شهرستان از 4300 هکتار تجاوز نمیکرده است. در استان کرمان، اصفهان و یزد هم کشت پسته سابقه طولانی ندارد و به حدود 200 تا 250 سال قبل بر می گردد ولی به لحاظ وسعت کشت بالا دارای عملکرد بالایی بوده تا آنجا که استان کرمان در دنیا حرف اول را میزند و از نظر صادرات رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بعد از آن خراسان و یزد قرار دارند(ابريشمي، 1373).
4ـ2 گیاه شناسی پسته: پسته از خانواده Anacardiaceae است. این خانواده جزء جداگلبرگان است که دارای تعداد زیادی جنس است که بیشتر مخصوص مناطق نیمه گرمسیری است که یکی از آنها جنس Pistacia است از جنس های دیگر می توان به جنس بادام هندی ، انبه، سماق، وپر اشاره کرد. در جنس Pistacia 11 گونه شناسایی شده است مشخصات آنها ذکر شده است. قابل توجه اینکه اغلب گونه های پسته خزان دار هستند ولی بعضی مانند P. lenticus همیشه سبز هستند و نکتة دیگر اینکه شواهدی مبنی بر وجود کروموزم جنسی در گونه های پسته وجود ندارد. گونه های شناسای شده از جنس پسته عمدتاً بصورت درختچه هستند و از این 11 گونه فقط P. vera یا پسته اهلی است که میوه هایش ارزش اقتصادی دارد و سایر گونه ها بیشتر بعنوان پایه و یا در اصلاح پسته مورد استفاده قرار می گیرد(محمدخاني، 1376).
پسته گیاهی دو پایه است و هر دو گل آذین های نر ـ ماده، خوشه ای مرکب هستند و شامل صد تا صد گل منفرد هستند، گلهای نر، خوشه ای، بیضی شکل، متراکم و سبز رنگ است. برگک های قرمز رنگ در پای هر خوشه چه وجود دارد که این برگک های قرمز به مرور کم خواهد شد. هر یک از گلها دارای پرچم ولی فاقد گلبرگ است که با 5 کاسبرگ و یک کلالة سه قسمتی پهن است زمان گلدهی ارقام نروماده بسته به رقم ممکن است 2ـ1 هفته باهم تفاوت داشته باشد. لذا برای اطمینان از کافی بودن گرده افشانی گلهای ماده باید با زمان بازشدن گل های نر تا حدودی همزمان باشد.گلهای ماده دارای تخمدان 3 برچه ای هستند که اکثراً فقط یک برچه به میوه تبدیل می شود. با کلالة 3 قسمتی که قبل از تلقیح به رنگ سبز مایل به شیری بوده و پس از تلقیح به رنگ قرمز و سپس قهوه ای تبدیل می شود. تخمدان فوقانی و میوه آن شفت و نیمه خشک و ناشکوفا می باشد(محمدخاني، 1376)
5 ـ 2رشدونمو گل: در سال چهارم و یا پنجم از استقرار گیاه در باغ درخت شروع به تولید گل بجای جوانه های رویشی که در محور برگهای شاخساره های فصل جاری می کند، در نتیجه مقدار زیادی جوانه گل و تعداد کمی جوانه رویشی تولید می گردد. تمام جوانه های محوری در بعضی شاخساره ها جوانه های گل هستند و عمدتاً یک یا دو جوانه انتهایی به حالت رویشی باقی می مانند. بنابراین اختصاصی شدن و انگیزش گل در سال قبل از گل دهی انجام می شود که زمان و انگیزش و تکامل آن به شرح زیر است: در زمستان در داخل جوانه های انتهایی در درختان نر و ماده آغازنده های جوانه جانبی قابل تشخیص می باشند. همراه با طویل شدن جوانه انتهایی که معمولاً در اوایل فروردین ماه انجام می شود، آغازنده جوانه در محور گل آذین به همراه شاخه های جانبی اولیه بوجود می آیند. شاخه های جانبی دوم و سوم بوسیله برگکهای که بعداً بوجود می آیند تشکیل می شوند. آغازنده گلهای نر و ماده بصورت جانبی و انتهای روی شاخه ها توسعه می یابند بطوریکه ممکن است در اوایل خردادماه کاسبرگ ها دیده شوند. در نیمه اول تیر ماه گل آذین منشعب کامل و به اندازه نهایی خود می رسد از این زمان تا آبان ماه سال جاری گلهای ماده نمو و تکامل چشمگیری نمی کنند. در گلهای نر نیز تا اواخر اسفندماه عملاً نموی دیده نمی شود. در اواخر اسفند ماه در هر یک از گلهای تشکیل شده یک مادگی 3 برچه ای بوجود می آید که فقط یکی از برچه ها فعال می باشد و در بعضی موارد هیچکدام فعالیت نخواهد داشت. اجزاء گل نر در حد فاصل اوایل خرداد تا تیر ماه آغازیده می شوند و رشد مجدد و تمایز و بلوغ حدود 10 ماه بعد یعنی اواخر اسفندماه و حتی دیرتر انجام می شود (کرین و همکاران ،1979).
گل نر پسته نیز با خصوصیاتی نسبتاً مشابه گل ماده بر اثر عوامل متعدد گل انگیزی، طی گذراندن مراحل تمایز و نمو گرده به خوشه نسبتاً کروی شکل در روی جوانه های جانبی شاخه یکساله تبدیل می گردد.
لازم به ذکر است که با وجود دو پایه بودن پسته، کرین و همکاران (1979) گزارشاتی دال بر وجود گلهای دو جنسه در جنس دادند. آنها بوجود یک شاخه نر جهش یافته بر روی پایه ماده گونهP. atlantica و همچنین شکوفایی نر و ماده پراکنده در هیبرید ( P. atlantica× P. vera) اشاره نمود.(حکم ابادی،1385)
6 ـ 2 نیاز سرمایی : پسته همانند سایر درختان میوه خزان دار و خشکبار جهت توسعه و تکمیل رشد جوانه ها احتیاج به حداقل سرمای معینی در طول فصل رکود دارد. نیاز سرمایی پسته بین ارقام متفاوت است رقم عباسعلی دامغان 1 750 ساعت و رقم آژینا2، 600 ساعت و اسفاکس 3 450 ساعت سرمای بین 0 تا 7 درجه نیاز دارد. سرمای ناکافی معمولاً باعث تاخیر در بازشدن گلها، باز شدن نامنظم گل ها و تاخیر در برگ دهی می شود. همچنین عدم تامین نیاز سرمایی باعث ایجاد عکس العمل هایی غیر عادی مثل کاهش تعداد برگچه ها و تولید برگهای ساده و غیرنرمال می شود. مطالعات انجام شده نشان داده رقم عباسعلی دامغان پس از زمستانی که دارای سرمای ناکافی و بحرانی باشد علاوه بر تولید گل روی شاخه های یکساله، روی شاخه رشد فصل جاری و بصورت انتهایی و جانبی نیز گل می دهد. کرین و همکاران نیاز سرمایی پسته را حدوداً 900 ساعت گزارش کرده‌اند( شيباني و همكاران، 1374).
7 ـ 2 زمان گل دهی: شکوفایی گل های نر و ماده پسته معمولاً همزمان با باز شدن جوانه های رویشی می باشد جوانه های گل اکثراً ارقام نر نیمه اول فروردین ماه و اکثراً ارقام ماده در نیمه دوم فروردین ماه باز می شوند. شرایط آب و هوایی، سرمای زمستانه و نوع رقم از جمله عوامل موثر در زمان شکوفایی می باشد. در شرایط آب و هوایی دامغان گلهای P. atlantica وP. mutica زودتر از P. vera و P. khinjuk شکوفا می شوند(شيباني و همکاران، 1374 و محمدخاني، 1376).
8 ـ2 گرده افشانی و تشکیل میوه: حشرات و زنبور عسل جهت جمع آوری گرده معمولاً جذب گل های درخت نر می شوند و به گل های درختان ماده جذب نمی گردند زیرا گل های ماده جذابیت ندارند بنابراین باد عامل اصلی گرده افشانی درخت پسته است( محمدخاني، 1376).
در زمان گرده افشانی همیشه به اندازه کافی گرده وجود ندارد. دوره پذیرش کلاله 4ـ2 روز بسته به رقم برای هر درخت بیان شده است. درصد گل هایی که به میوه تبدیل می شوند از سالی به سال دیگر متغیر است و علاوه بر شرایط آب و هوایی، زمان شکوفایی گل به شرایط آب و هوایی زمستان قبل از دوره نیز بستگی دارد. اگر نیاز سرمایی به اندازه کافی تامین نشود علاوه بر اینکه زمان گلدهی به تاخیر می افتد همچنین بر روی تولید گرده و توسعه مادگی هم اثر معکوس دارد و معمولاً 10 درصد گلهای شکوفا شده هر درخت به میوه تبدیل می شود که از این تعداد 5/7 درصد میوه بذر دارد و 5/2 درصد معمولاً پوک می باشند. ریزش گلهای گرده افشانی شده معمولاً 4ـ3 روز پس از مرحله تمام گل انجام می گیرد(شيباني و همکاران، 1374 و محمدخاني، 1376).
9 ـ 2 رشد و نمو میوه : طبق مطالعاتی که بر روی رشد و نمو جنین در رقم عباسعلی دامغان انجام پذیرفته مشخص شد که معمولاً در هفته سوم بعد از اتمام گل،سینگامی 1 در پسته اتفاق می افتد بعد ازسینگامی زیگوت وارد یک دوره سکون2 ( دوره استراحت) می شود ولی تخمدان بعد از سینگامی سریعاً رشد کرده، بزرگ شده و تا 5 الی 6 هفته بعد از تمام گل به حداکثر اندازه نهایی خود می رسد. زیگوت بعد از 5 یا 6 هفته بعد از تمام گل به حالت سکون باقی می ماند و بعد از این تاریخ وارد دوره تقسیم سلولی می شود و در اثر یک تقسیم سلولی به دو سلول پیش جنینی3 تبدیل می شود(سميع و همكاران، 1384).
بعد از این زمان یکی از دو سلول تقسیم سلولی نموده و یک توده سه سلولی پیش جنینی تشکیل می شود بعد از این مرحله طی 15 روز تغییرات اساسی در نمو جنین مشاهده می شود اگر چه تغییرات ماکروسکوپی نیست. در این مدت یک ساختار چندسلولی کروی شکل با تقسیمات در جهات افقی و عمودی و مورب تشکیل می شود(سميع و همكاران، 1384).
اما در ارتباط با آندوسپرم، بعد از تلقیح کیسه جنینی حاوی آندوسپرم نوسلار1 آزاد با واکوئل های کوچک دیده می شود و به همین حالت تا زمان شروع رشد جنین باقی می ماند. در زمان رشد جنین آندوسپرم نوسلار آزاد به اطراف زیگوت قرار می گیرد. در مرحله ای که جنین 32ـ16 سلولی است، آندوسپرم در انتهای سفت شروع به تمایز کرده و در زمانیکه جنین به حالت کروی و یا قلبی شکل در می آید آندوسپرم تمام کیسه جنینی را پر نموده است. جنین کروی شکل در انتهای سفت کیسه جنینی، 8 هفته بعد از تمام گل قلبی شکل شده و تقریباً در این زمان در جنین لپه ها، مریستم انتهایی و پروکامبیوم قابل رویت است.
بعد از شروع رشد سریع، جنین دراواسط خرداد بعد از 25ـ20 روز به حداکثر اندازه خود می رسد و این افزایش اندازه در این دوره عمدتاً بعلت بزرگ شده سلول ها2 در لپه ها است اغلب آندوسپرم هم هنگامی که لپه ها به انتهای شالاز3 می رسد توسط لپه ها هضم شده است و مابقی آندوسپرم و سلول های خورش در لبه داخلی دیواره های تخمدان4 جمع می شوند و فونیکول هم در سطح آندوکارپ باقی می ماند (جوانشاه و همکاران، 1379).
در ارتباط با بقیه گونه های پسته هم دوره طولانی سکون زیگوت گزارش شده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه، بعلت مساوی بودن انتها و پایه سلول های پیش جنینی سوسپانسور5 کوتاه وجود دارد که این برخلاف دیگر نهاندانگان است(سميع و همكاران، 1384).
بنابراین پس از تلقیح و بارور شدن گل های ماده تخمدان سریعاً رشد کرده، بزرگ می شود و در اواسط خردادماه به حداکثر اندازه نهایی رشد خود می رسد و پس از آن طی یک دوره استراحت 25ـ20 روزه، تشکیل مغز دانه شروع می گردد. که معمولاً در عرض 25ـ20 روز تکامل مغز بطول می انجامد(بي نام، 1387، الف).
منحنی رشد و تکامل میوه پسته از نظر بررسی بعضی جهات شبیه به دیگر شفتها بود و از نظر بررسی بعضی جهات با آنها تفاوت زیادی دارد بعنوان مثال اگر رشد و نمو میوه را از نظر قطر پریکارپ مورد مطالعه قرار دهیم، با شفت های گوشتی دیگر تفاوت زیادی دارد. اگر در شفت های گوشتی مانند زردآلو، آلو، گیلاس زیتون و هلو به منحنی رشدشان توجه کنیم، دیده می شود که دو دوره رشدی با سرعت زیاد ( دوره III,I) که بوسیله یک دوره رشدی با سرعت کمتر ( دوره II) جدا شده است(سميع و همكاران، 1384).
اگر به منحنی رشد بادام که یک شفت خشک است، توجه شود، دیده می شود که دو دوره رشد دارد یک دوره رشدی سریع که بوسیله یک دوره بدون رشد ادامه پیدا می کند. بنابراین بادام دوره II,I رشد را مانند سایر شفت های گوشتی دیگر دارد رشد سریع سوم یا دوره III را ندارد.(شکل 1 ـ 4)
رشد و نمو پسته از نظر قطر پریکارپ هم حدوداً شبیه به بادام است با این تفاوت که دوره رشد سوم (III) را با افزایش ناچیزی در قطر پریکارپ نیز دارد.
رشد قطری میوه هایی که فاقد بذر هستند تقریباً شبیه میوه های بذردار است با این تفاوت که در میوه هایی که فاقد بذر هستند( میوه های پوک) دوره سوم رشدی ( دوره III) دیده نمی شود.
در دوره II,I شفت های گوشتی رشد گوشت میوه و همچنین رشد آندوکارپ بادام که یک شفت خشک است و همچنین پوسته های بذر1 آن کامل می شود.
پسته اندازه نهایی خود را در انتهای دوره بدست می آورد و خودش و پوسته بذر رشد چشمگیری حتی بعد از گذشت یک ماه از دوره II در آنها دیده نمی شود.(شکل 1ـ 4 و 1ـ 5 ) نمو جنین در شفت های گوشتی و بادام به تاخیر می افتد یعنی از نظر ماکروسکوپی هیچ گونه رشدی تا انتهای دوره I دیده نمی شود. رشد جنین در پسته حتی بیشتر نسبت به شفت های گوشتی و بادام به تاخیر می افتد یعنی حتی پس از گذشت 6 هفته از دوره II رشدی هنوز تغییرات میکروسکوپی در رشد جنین دیده نمی شود.
تقریباً در اواسط دوره رشدی، رشد جنین همزمان با اینکه رشد پوسته بذر به بیشترین حد خود می رسد، شروع می شود سپس برخلاف سایر شفت ها که در طی دوره III رشد میوه به بیشترین حد خود می رسد در پسته در مرحله III فقط 4 درصد قطر نهایی میوه را به خود اختصاص می دهد و بیشترین قطر را در مرحله I کسب می کند.
چوبی شدن2 آندوکارپ همزمان با شروع دوره II رشدی می شود و 4 تا 6 هفته بعد از آن هم ادامه می یابد. آندوکارپ میوه پسته اهلی برخلاف سایر گونه های این جنس از قسمت نوک شکاف برداشته و این شکاف بصورت شکمی و پشتی توسعه می یابد. در اوایل مرداد ماه تقریباً یک ماه قبل از شروع رسیدگی فیزیولوژیکی میوه آغاز می گردد و میزان آن در ارقام مختلف متفاوت است. مغز در نیمه اول مردادماه به حداکثر خود می رسد که معمولاً در این زمان کمتر از 30% میوه ها خندان است. بهترین مشخصه برای تشخیص رسیدگی فیزیولوژیکی میوه معمولاً توسط راحت جدا شدن پوسته بیرونی از پوست سخت مشخص می گردد.(یودی و کریشنا2، 2009).
رشد و نمو میوه پسته اگر با توجه به وزن کل میوه تر1مورد بررسی قرار داده شود یک منحنی خاصی از شفت های گوشتی بدست می آید.
دراین حالت افزایش در وزن تازه در دوره II ، 50% وزن تر کل را در دوره رشد و نمو میوه به خود اختصاص می دهد به این معنی که در دوره III رشدی تمام افزایش در وزن تر مربوط به افزایش در وزن تر بذر بوده و تقریباً هیچگونه افزایش در وزن پریکارپ بعد از آن زمان دیده نمی شود.
منحنی رشد و نمو میوه اگر از نظر وزن خشک مورد بررسی قرار گیرد، ملاحظه می شود که افزایش در میزان کل وزن خشک 2 در طی دوره تمام گل زیاد چشمگیر نبوده، هنگامیکه رشد سریع پریکارپ شروع می شود افزایش در وزن خشک بصورت منظم و خطی افزایش می یابد بجز دو هفته آخر که میزان وزن خشک کمتر کاهش می یابد. پس اینطور می توان ادعا کرد که وزن خشک کل در نیمه اول مربوط به افزایش در وزن خشک پریکارپ و در نمیه دوم مربوط به افزایش وزن خشک بذر است.
10-2-مواد و تنظيم كننده هاي رشد گياهي: اصطلاح تنظیم کننده های رشد دسته وسیعی از مواد الی (غیرازویتامین ها و عناصر کم مصرف ) را در برمی گیرد این مواد به مقادیر ناچیز در فرایند های فیزیولوژیکرا پیش برده یا از انجام انها جلوگیری می کنند و یا اینکه سایر فرایند ها را تغییر می دهند.
رشد وتکامل گیاه به وسیله مواد شیمیایی با غلظت های بسیار کم کنترل میشود این مواد به نامهای مواد رشد دهنده گیاهی هورمونهای گیاهی فیتو هورمون یا تنظیم کنندهای خوانده می شوند .این مفهوم که تنظیم کنند های رشد ونمو گیاه توسط مقدار بسیار ناچیزی از یک اندام تولید می شود ومنجر به عکس العمل در اندام دیگر می گردد اولین بار توسط پزولیوس وان اچ پدر فیزیولوژی گیاهی در نیمه دوم قرن نوزدهم ارائه شد . مشاهدات او توسط چالز داروین در سال 1880 که در مورد اثر نور و جاذبه برروی رشد گیاه ازمایش می کرد قطعیت یافت داروین مشاهده کرد که گیاهچه علف قناری به طرف نور خم می شود (فتو پریودیسم ) مگر آن نهالهای که نوک آنها به وسیله یک کاغذ آلومنیومی مات پوشیده شود .به کار گیری ماهرانه مواد تنظیم کننده رشد در خدمت کشاورزی مدرن که نمونه ان استفاده از علف کش های از نوی اکسین است که ازپایان جنگ جهانی دوم شروع شد .(یودی و کریشنا2، 2009).
11-2تعریف هورمون:هورمون در دهه ی1920برای تشریح فعالیت ترکیباتی باوزن مولکولی کم که به وسیله ی حیوانات تولید میشوند،بکار رفت این ترکیبات دارای ویژگی هایی به قرار زیر می باشد:
1) دریک مکان ویژه سنتز می شوند.
2) ازمحل تولید به محل فعالیت(بافت هدف)انتقال داده می شوند.
3)تغییرات ویژه وقابل تشخیصی در محل عمل بوجود می آورند.
در گیاهان نیز برخی ترکیبات شناخته شده اند که رشد،تمایز(differentiation) وفرآیندهای فیزیکی را تحت تاثیر قرار میدهند. این ترکیبات برخی از ویژگیهای هورمون ها را که در بالا به آنها اشاره شد، دارند ولی همه ی ویژگیهای فوق را دارانمی باشند.به همین دلیل اغلب این ترکیبات را مواد تنظیم کننده ی رشدگیاهی (plant growth requlators ) یا به اختصار PGRS می نامند.
بیشتر تعاریف برای هورمون ها از نوع عملی اند یعنی بر حسب فعالیت بیولوژیکی شان تعریف می شوند نه بر اساس ماهیت شیمیایی شان.شاید تعریف دقیق تربه این صورت باشد که:هورمون های گیاهی بیشتربه عنوان یک ماده ی آلی تا یک ماده ی غذایی(ماده ای که کربن وانرژی و عناصرمعدنی ضروری راتامین کند)درمقادیر بسیاراندک فعالیت کرده ،دربخشهای معینی از گیاه ساخته شده وبه جایگاههای دیگرمنتقل میشوند و در آنجا واکنش های بیوشیمیایی،فیزیولوژیکی ویا مورفولوژیکی را سبب می شود و سبب پیش بردن ،مهار شدن یا تغییرات کیفی در رشد و نمو می شود. از این رو تمام هورمونها مواد رشد گیاهی هستند ولی عکس این مموضوع درست نیست.
صدها ترکیب سنتزی به صورت خالص وجود دارد که همانند تنظیم کننده های رشد عمل می کنند ولی هورمون نیستند.
12-2نقش و وظیفه هورمون:نقش و وظیفه هورمون ها به چه چیزی بستگی دارد؟
به حرکتشان از مکانی که در آنجا سنتز شده اند و به مکانی که در آنجا عمل می کنند.
برای اینکه یک ترکیب به عنوان هورمون گیاهی شناخته شود، خواص مشخصی را لازم دارد؟
الف)محل ساخته شدن با محل اثر آنها در گیاه فرق بکند(مثلا ساختن این مواد در جوانه ها وبرگهای جوان صورت گیرداما عکس العمل آنها در ساقه ها وریشه ها ویا اعضای دیگر انجام شود).
ب)با مقادیر بسیار کم عکس العمل انجام شود(مثلا غلظت پایینی در حد10بتوان9-مولار).
ج)برعکس ویتامین ها وآنزیم ها،عکس العمل ها ممکن است تغییرشکل دهنده(غیر قابل برگشت باشد(مثلا عکس العمل های گرایشی).
بايليس استرلينگ (1904) كلمه هورمون رابه صورت( تحريك كننده فعاليت)تعريف كردند امروزه دراندامهاي جانوري اصطلاح هورمون براي تركيبات موضعي به كار مي رود كه توسط جريان خون به بافت مقصد منتقل شده و براساس مقدار خود در بافت اعمال فيزيو لو‍‍زيكي را تنظيم مي كند( تره واوس1981) فيتينگ( 1910) براي اولين بار اصطلاح هورمون راوارد فيزيولوزي گياهي نمود وآن را به صورت زير تعريف كرد : مواد الي طبيعي اختصاصي با عمل تنظيم كنندگي درگياه .
وان اوربيك و همكاران عبارت هورمون هاي گياهي (فيتو هورمون ها ) براي تنظيم كننده هاي كه توسط گياه توليد شده را ودر غلظت هاي كم مي توانند فرايند هاي فيزيو لوزيكي گياه را تنظيم كنند انتخاب شد معمولا هورمون در گياهان از محل توليد به محل عمل در حركت مي باشند.
موادی که در داخل گیاه تولید می شوند به عنوان هومورمونهای گیاهی یا فیتوهورمون خوانده می شوند .اصطلاح هورمون از فیزیولوژی حیوانی سرچشمه گرفته است در آنجا هورمون به مادهای گفته می شود که در یک اندام ساخته شده و باعث تحریک واکنش در یک اندام دیگر میگردد . هورمونهای گیاهی ان طور که ساخته شدن هورمونهای جانوری اختصاص به یک اندام دارد و واکنش آنها مختص به اندامی خاص می باشد نیستند اما تا حدودی از همین الگوی عمومی پیروی می کنند.مواد تنظیم کننده رشد چه در داخل گیاه تولید شوند وچه منشائ خارجی داشته باشند الزاما عکس العمل های مشابه ای در گیاه به وجود می اورند( کولینز 1978(
برای اینکه یک ترکیب به عنوان یک هورمون گیاهی شناخته شود خواص مشخصی را لازم دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
محل ساختن یا محل اثر آنها در گیاه فرق کند ( برای مثال ساختن این مواد در جوانه ها و برگها ی جوان صورت می گیرد اما عکس العمل انها در ساقه ریشه ها ویا اندامهای دیگر انجام می شود).
با مقادیر بسیار کم عکس العمل انجام شود ( برای نمونه غلظت پایینی در حد 10 به توان 9- مول).
بر عکس ویتامین و آنزیمها عکس العمل ها ممکن است شکل دهنده و غیر قابل برگشت باشد .
اغلب تولید طبیعی فیتو هورمونها کمتر از حد مطلوب است و به منابع خارج از گیاه جهت انجام یک عکس العمل مطلوب مورد نیاز است .مقادیر بالاتر از حد مطلوب اکسین ها به عنوان علف کش به کار می رود. .هورمونهاي گياهي يكي از مهمترين مكانيسم هاي تحريك كننده رشد گياه است (زهيروهمكاران،2004) هورمونهاي گياهي به شدت بر رشدوتوسعه ي گياهان مؤثرند و از ميان آنها اكسين ها از مهمترين تنظيم كننده هاي رشدمي باشند (استپانوواوهمكاران، 2009 )
13-2 تنظیم کننده های رشد وانواع آنها:امروزه نمو گیاهی را 5 نوع هورمون تنظیم می کند. 1)اکسین 2)جیبرلین 3)سیتوکینین 4)اتیلن 5)آبسیزیک اسید
هر چند شواهدی دال بر وجود هورمونهای استروئید،براسینواستروئیدها ((Brassinosteroides با محدوده ی وسیعی از تاثیرات ریخت شناسی بر روی نمو گیاه وجود دارد.
انواع دیگر هورمون ها که در برابر عوامل بیماریزا و گیاهخواران اثر می گذارد از جمله جاسمونیک اسید و سالیسیلیک اسید و سازگانهای پلی پپتیدی نیز شناخته شده اند.لذا تعداد و نوع هورمونها و مولکولهای پیام رسان هورمون مانند در گیاه گسترش فراوانی یافته است (اینترنت)
14-2- براسينواستروئيد:براسينو استروئيد ها به عنوان ششمين گروه از هورمونهاي گياهي باسطح وسيعي از فعاليت ها در گياهان افزون بر اكسين ها سيتو كينين ها ابسزيك اسيدها جيبرلين بوده وداراي تاثيرات بيولوزيكي منحصري در رشد وتوسعه گياهان ميباشند. (سی و ساس 1999و 1997 ).
براسینو لید اولین ماده رشد گیاهی است که ساختمان استروئیدی دارد و اولین استروئید طبیعی است که دارای حلقه لاکتون هفت عضوی به عنوان قسمتی از سیستم حلقه ای خود می باشد.براسینواستروئید ها در دامنه وسعیی از گیاهان شامل دو لپه ایها تک لپه ای بازدانگا ن جلبکها یافت شده اند . براسینواستروئید ها در بسیاری از قسمتهای گیاهان مانند گرده برگها گلها بذور شاخه ها و بامفتهای متورم وسافه ها یافت می شوند اما در ریشه ها دیده نشده اند.
براسينو استروئيد ها استروئيدهاي طبيعي گياهي هستند كه متحرك رشد بوده در طيف وسيعي از عكس العمل هاي فيزيولوزيكي در غلظتهاي بسيار كم (در سطح نانو و ميكرو مولار(منداو1988وموسينگ و آلتمن 1999). اين خصوصيت با يافته هاي ديگر درمورد براسينو استروئيد ها باعث شده است كه انها ضروري باشند براي رشد گياهان اين وضعيت مشابه تركيبات هورمونهاي گياهي ميباشد.
اولین دسته از شواهدی که نظریه متعلق بودن براسینو استروئید به یک گروه جدیدی از مواد رشد گیاهی را مورد حمایت قرار می دهد ان است که این مواد درمیان سلسله گیاهی توزیع وگسترش فراوانی دارند .
دوم اینکه چه در زیست سنجی و چه در کل گیاه در غلظت های بی نهایت کوچک اثر میکنند سوم اینکه آنها دامنه تاثیری دارند کخ از دامنه تاثیر سایر گروهها ی مواد ورشد گیاهی متفاوت بوده و نیازهای ساختما نی کاملی برای فعال شدن در پیشبرد یک واکنش فیزیولوژیکی دارا می باشند . چهارم اینکه این مواد میتوانند به قسمتی از گیاه تزریق شده از محلی به محل دیگر منتقل شوند که در مقادیر بسیار کم باعث بروز واکنش بیولوژیکی گردند.
1-14-2 تاريخچه:اولین بار براسینو استروئیدها از دانه گرده گیاه (Brassica napus) بوسیله arore و همکاران در سال1979 استخراج و بعنوان ششمین گروه از تنظیم کننده های رشد گیاهی در نظر گرفته شد. براسینو استروئیدها تقریباً در تمام قسمتهای گیاه یافت میشوند و بیشترین مقدار آنها در اندامهای زایشی(دانه گرده و بذرهای نارس) مشاهده شده است. براسینو استروئید که یک استروئید بوده واز بذور شلغم توسط توماس (1976) استخرج گردید. . در دهه 1960 میچل وهمکاران در مرکز تحقیقات سازمان کشاورزی امریکا (USDA ) دانه های گرده مختلف را برای جستجوی ماده تنظیم کننده رشد جذیدی مورد مطالعه قرار دادند سالها ست که دانه گرده به عنوان منبع غنی مواد تنظیم کننده رشد گیا هی شناخته می شود و به این ترتیب دانه گرده به صورت یک انتخاب منطقی برای مطالعات علمی درامده است حدود 60 گونه از گیاهان از نظر دانه گرده مطالعه شده اند.براسينو استروئيد ها در حال حاضر يكي از گروه از هورمون هاي گياهي با قابليت رشد فعال هستند . انها با مقادير بسيار كم دردانه هاي گرده بساك بذر ها برگها ساقه ها ريشه ها گلها دانه و بافتهاي رويشي جوان در قلمرو گياهان يافت مي شود. براسينو استروئيد ها از يك خانواده و درحدود 60 فيتو استروئيد هستند (یودی و کریشنا2، 2009).

Related posts:




:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پایان نامه ها
ت : یک شنبه 12 شهريور 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');